Een pittige eerste fietsdag van Il Bastiglia naar Castel d'Aiona

24 april 2022 - Castel d'Aiano, Italië

Na lekker te hebben geslapen op een glaasje Nocino van de plaatselijke kroegbaas, krijgen we een heerlijk ontbijt van Fabio en zijn moeder. Daarna fietsen opladen en op pad. Het is wat spannend met het weer, er hangen donkere wolken boven Modena. En ja hoor, al na 2 km moet de regenjas aan. In Modena toch ook maar de regenbroek en overschoenen aan. Het regent pijpestelen. Modena is een mooie stad, om er weer uit te komen blijkt een toer. Als we bijna buiten de stad zijn, steekt zomaar een schildpad het fietspad over.

We fietsen richting Vignola, als we onderweg een ristorante ontdekken waar we even droog kunnen zitten en eten. We kiezen tris campagnola, een voorgerecht met 3 verschillende pasta's. Italianen zijn gewend aan 4 gangen. Waar laten ze het?? Na het eten breekt het zonnetje door. We kunnen in korte broek en fietsshirt. En dan beginnen de Appenijnen. Het klimmen moet wel weer wennen. Af en toe zijn zijn we even heel stil en geconcentreerd, het is pittig! In het centrum van Zocca blijkt een ernstig ongeluk te zijn gebeurd. Een auto is over de kop geslagen, er is een ambu en politie. Boven ons hoofd cirkelt een heli. Het is wel duidelijk, we kunnen er niet langs. Plaatselijke Mevrouw Paula schiet ons te hulp. Ze weet een alternatieve route. Wow, wat een helling! Die kunnen we niet fietsen. Gezamenlijk brengen we de fietsen naar boven, it swit op it gebit 😁

We vervolgen de route en om 18.00 bereiken we onze B&B in Castel d'Aiano. Het ziet er heel leuk uit en er is een klein pizzarestaurant bij. Eerst moet het bed worden gemaakt. Dirkje is er door gekrakt, volgens de kok doordat er gisteren 3 stevige mannen op de kamer sliepen. Het wordt snel gerepareerd en wij gaan genieten van een lekkere pizza!

1. Rimmert en Lysbeth:
    24 april 2022
    Gelukkig maar dat Dirkje nu door het bed zakte en niet midden in de nacht 😉 lekker yte
  2. Jolanda:
    24 april 2022
    Zo, pittig dagje inderdaad!💪🏻🚲 De kop is er weer af en de weersvoorspellingen zijn volgens mij vanaf nu ook goed. Succes!
  3. Yvonne:
    Bikkels!!!
  4. Gerda Minke:
    25 april 2022
    Ik hoop dat de bedden het hebben gehouden en dat jullie goed geslapen hebben. Succes vandaag!
  5. Nienke:
    25 april 2022
    Jim earste fytsdei sit dr op. Hiel folle sukses, plesier en mooie mominten tawinske mei de rest fan de trip. It sjocht dr no al prachtich út!