De laatste etappe van deze reis: Rome

2 mei 2022 - Roma, Italië

Vandaag fietsen we onze allerlaatste etappe van Op paad nei Rome.  Nog 35 km en dan zijn we er, een makkie dus. Een heel gek idee dat we het straks volbracht hebben. We moeten van elke meter genieten nu.  Al een paar jaar kijken we uit naar dit moment, het voelt spannend!  We zijn nog maar net Formello uit gefietst, of de eerste hindernis komt op ons pad. De politie heeft net het pad waar we langs moeten, afgezet met linten. Het is onduidelijk wat er gebeurd is.  Een andere route is snel gevonden met wel een paar extra klimmetjes. We komen in de voorsteden van Rome en het wordt steeds drukker op de weg. Dan gaat het ketting van Ingrid er af. Ook dat is snel opgelost, de witte handschoenen van Dirkje er bij. Op het fietspad zijn hier en daar een soort bogen in de vorm van huisjes waar je onderdoor fietst. En ja hoor, alles komt in drieën.  Op het fietspad staan mensen te wachten, er is een zwerm wespen! Anderen keren om, wij moeten door. Bril op, jas aan en snel doorfietsen. Gelukkig komen we er zonder steken doorheen. We fietsen door naar Rome over een mooi fietspad, vast aangelegd voor al die fietsers uit Nederland. We komen geen bordje ROME tegen. Daarom vragen we een paar voorbijgaande heren een foto van ons te maken bij een fiets waar Rome op staat. Het stuk langs de Tiber is idyllisch. Dan komt het moment, om 14.15 fietsen we naast elkaar het Sint Pieter plein op. En wie staan daar, tadaaaa.....onze mannen! Fantastisch, ze zijn speciaal voor ons helemaal naar Rome gereden. Ze huldigen ons met een prachtige button waar de Petrus sleutel op staat.

We kijken terug op een prachtige fietsreis vol met avonturen. In totaal hebben we 2368  km gefietst door 9 landen. Wat hebben we veel met elkaar beleefd en grenzen verlegd. In het eerste weekend van Wytgaard naar Weert fietsten we veel te ver, 263 km. De 11stedentocht is toch ook in 1 dag te fietsen? We dachten dat we elke dag de kettingen moesten smeren, totdat ze er spontaan af gingen. Overnachtingen zochten we heel ver van de route en hierdoor moesten we dan 15% klimmen. Soms niet goed gekeken naar de plaats van overnachting, zodat we 's avonds tot de ontdekking kwamen dat deze aan de andere kant van rivier was of  140 km verderop! 's Nachts in de trein met de fiets door de coupé rijden en met de Flixbus terug uit Zwitserland.  En nog veel meer, het staat allemaal in de verhalen. En gelukkig hebben we de foto's nog.

Ta beslút:

Arrivederci!

Dirkje, Ingrid, Dikkie en Yvonne

1. Catrien Schuurman:
    2 mei 2022
    Geweldich froulju💪! Wat in prestaasje👏 Wat in avontoer🚲. We hawwe genoaten fan jim ferhalen 😊.
  2. Jannie van der Wal:
    Wat in prestaasje.
    Mooie herinneringen foar jim. Betanke foar jim reisblog. Mooie ferhalen
  3. Annemarie Gerbrandij:
    2 mei 2022
    Gefeliciteerd dames, wat een mooie reis!
    Benieuwd naar de volgende bestemming :-)
  4. Andrea:
    3 mei 2022
    Fantastisch, wat een prestatie! Gefeliciteerd 🥳 1 om van de bucket list af te strepen. Nu lekker genieten vol trots. Dikkie wij zien elkaar snel! Dan kletsen we erover! Ben ontzettend trots op je!
  5. Coby:
    3 mei 2022
    Geweldich! Leuke tiid yn Rome mei elkoar.
  6. Jolanda:
    Enorm veel bewondering voor jullie prestatie!! Toppers!! 💪🏻🚲💪🏻🚲💪🏻🚲💪🏻🚲 🏆🏆🏆🏆
  7. Werf:
    3 mei 2022
    Lokwinske! Op nei de folgjende útdaging.
    Groetnis Simon en co fanút Dútslân.
  8. Dieuwke:
    3 mei 2022
    Lokwinske mei dizze prachtige aksje.
    Grútsk op jim.
    En wat in fijne oankomst sa mei dy manlju fan jim.
    Oan't gau wer thús.
  9. Joke Boersma:
    3 mei 2022
    Hulde , hulde, hulde froulje, super knap gedaan, ik heb genoten van al jullie avonturen en mooi geschreven verhalen , wat een prachtige belevenissen allemaal en nu volop genieten met jullie partners in die prachtige stad . Top gedaan
  10. Rimmert en Lysbeth:
    3 mei 2022
    Hartstikke goed gedaan, de fietsen maar even aan de wilgen hebben. Echt onvoorstelbaar dat jullie het geflikt hebben. Toen Dirkje het plan opperde verklaarden we haar een beetje voor gek, maar mijn zus kennende......als ze iets wil.....willen is kunnen blijkt maar weer.

Fijne week nog en groetjes van ons beide
  11. Lilian:
    5 mei 2022
    Wat leuk om alles te lezen en wat ontzettend knap van jullie. Mijn complimenten. Op naar nog vele mooie reisverhalen van jullie vier!
  12. Anneke Fridsma:
    5 mei 2022
    Lokwinske dames! In prachtige reis wêr jim grutsk op wêze kinne!
  13. Sietske Kooistra:
    5 mei 2022
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie in mijn favoriete land het prachtige Italie . Jullie foto’s bewijzen dat maar weer. Nu nog lekker genieten en tot gauw Dikkie! 😘
  14. Taekje:
    5 mei 2022
    Jaaaa, jimme binne d'r! Lokwinske en wat geweldig!