Van Il Pallone naar Formello

1 mei 2022 - Formello, Italië

Een hele puzzel gisteravond om de route voor vandaag uit te denken en uit te komen bij een B&B op een acceptabele afstand fietsen. Het worden 67 kilometers vandaag. We zien er een beetje tegen op maar gaan met frisse moed van start. Het is bewolkt en een ideale temperatuur om te fietsen. De route is vandaag geweldig. We komen door idyllische dorpjes die het klimmen meer dan waard zijn. We volgen de hele ochtend een Italiaanse groene golf, op en neer...en op en neer... We werden vanochtend wakker zonder stijve spieren, rug en schouders. Het lichaam is blijkbaar gewend aan de nieuwe situatie en daar hadden we vandaag profijt van. In Vignanello hangt een oud vrouwtje uit het raam. We maken een praatje met haar: wij in het Engels en zij in het Italiaans. Tot onze schrik begint ze te huilen! Waar hebben we het eigenlijk met elkaar over? Na een tijdje houden we een acute stop want de gps geeft aan dat we nog maar 100 km van Rome verwijderd zijn! Het hoera momentje van de dag.

Lunchtijd gaan we in een boomgaard zitten met bomen waarvan we ons al dagen afvragen wat voor bomen het zijn. Er blijken hazelnoten aan te groeien. Na de lunch moeten de regenjassen een tijdje aan, gelukkig niet voor lang. De wegen worden nu erg slecht. Veel scheuren en gaten in de weg. Oppassen geblazen dus. Het valt ons vandaag ook weer op dat er erg veel afval langs de weg ligt. Zonde van de mooie natuur. Iemand heeft van het afval kunstwerkjes gemaakt. Die zetten we op de foto. Het is vandaag zondag en we ontdekken dat de Italiaanse mannen elkaar dan op straat opzoeken. Een bakje espresso en een praatje is de activiteit van de dag. We slapen in een B&B in Formello, in een nauw straatje in een leuk Italiaans dorpje. Morgen nog 35 km te gaan en dan hebben we Rome gehaald.