Van Bagnolo naar Bastiglia

15 mei 2019 - Bastiglia, Italië

Vanmorgen gestart met een typisch Italiaans ontbijt. Veel cakejes, koekjes, zelf gemaakte jam, salami en kaas. Jammer genoeg moest vanmorgen het regentenue aan, wat we eigenlijk al onder in de fietstassen gestopt hadden. Na een uurtje of 3 hield het op met regenen en konden we droog de eindstreep van vandaag halen. De route ging een heel eind langs de rivier Secchia die door de vele regen van de laatste tijd op veel plaatsen buiten hun oevers getreden was. In een klein restaurant bij Motta, waar we geluncht hebben, kregen we te horen dat de brug naast het restaurant sinds een uur weer open was voor verkeer. Met dank aan het engeltje, wat we op onze schouder meegenomen hebben uit Nederland, waren we mooi op tijd om de brug over te steken.

Onderweg kwamen we 2 Duitse mannen op leeftijd tegen die vanuit Italië in een maand terug naar huis fietsten. Bij onze eerste ontmoeting waren ze op een kaart de weg aan het zoeken. Een half uurtje later kwamen we ze weer tegen en toen waren ze de weg kwijt. Na onze koffiestop kwamen we ze weer tegen, ditmaal fietsend in tegenovergestelde richting. Een vriendelijke Italiaan had hen de juiste kant uitgestuurd. Deze Italiaans dacht dat we hun vrienden waren die de verkeerde kant op fietsen en ging op de rem en in z'n achteruit onder een bruggetje toen hij ons zag. De gloednieuwe Volvo V60 schuurde hierdoor tegen de muur van de brug. Oei! Dat doet zeer. Hij wenste ons een prettige reis, stapte in en reed weg. Arme man! Vandaag fietsten we in een gebied waar in 2012 een aardbeving is geweest. Voor ons was dit zichtbaar door de vele onbewoonbare huizen langs de route. We hebben nu het grootste deel van dit jaar gefietst. Morgen nog  14 km naar Modena en dan zit het er op voor dit jaar. De b&b van vandaag is weer bijzonder. Wat afgelegen, authentiek Italiaans en beheerd door een vriendelijk oud vrouwtje.

1. Yvonne:
    15 mei 2019
    Jeetje t wurt nog ff heftig auwsluten, earme man sil nog faak oan jim herinnert wurre! Nog n fijne joen en wot haw jim wot moois dient meienoar! Wer herinneringen makke! M8ig om te folgjen. Tige dank!
  2. Jellie:
    16 mei 2019
    Prachtig om julie zo te volgen! Succes het laatste stukje en veilige reis naar huis. Groet Jellie